×
ВхідРеєстрація

E-mail *

Пароль *

Забули пошту або пароль?

» Вівторок, 29 квiтня, 2025.
Вимкніть AdBlock або додайте портал у винятки щоб повноцінно користуватись, після оновіть сторінку (F5).
Якщо у вас щось не вийшло, ви можете написати нам з іншого браузера, де не встановлено блокувальник реклами.

Новини

Де витрачають сотні мільйонів державних коштів на рекламу місцевої влади

За перший рік повномасштабного вторгнення (24 лютого 2022 – 24 лютого 2023) договори на рекламу склали 262 млн грн. Водночас суто в календарному 2022 році на рекламу через Prozorro витратили майже вдвічі менше, ніж у довоєнний 2021 рік – 225 млн грн проти 441 млн грн. Натомість у 2023 і 2024 роках ця сума зростала. За неповні 7 місяців 2024 уже уклали угод на 362 млн грн.

Загальні тенденції залишаються незмінними. Найчастіше купують:

послуги з висвітлення результатів своєї діяльності;
розробку та розміщення інформаційних матеріалів у соцмережах (Facebook, Instagram, TikTok), на білбордах, радіо та телебаченні;
проведення рекламних кампаній.

Майже 72% загальної суми припадає на дві області: Київську (178 млн грн) та Дніпропетровську (86 млн грн). Але Київщина має такий показник через закупівлю реклами державними банками, які становлять 61% від загальної суми витрат регіону:

"ПриватБанк" (57 млн грн);
"Ощадбанк" (28 млн грн);
"Укргазбанк" (15,9 млн грн);
"Укрексімбанк"" (6,6 млн грн).

Вони зареєстровані в столиці та не є замовниками у розумінні Закону "Про публічні закупівлі". Подібні державні компанії просто звітують у Prozorro про свої закупівлі чи проводять спрощені.

Переважно державні банки замовляли розміщення інформаційних та рекламних матеріалів у ЗМІ, радіо та на телебаченні, послуги PR-кампаній, створення комунікаційних стратегій, SEO-оптимізацію, SMM-просування.

Отже, без банків в Київській області цьогоріч уклали контрактів на 70,1 млн грн.

У трійку лідерів також потрапила Вінницька область з результатом 10 млн грн. У ній найбільше витратили на рекламу:

Вінницька міська рада – 2,4 млн грн (ці кошти спрямували на висвітлення діяльності міської ради та підприємств на телебаченні та в ЗМІ);
Управління поліції охорони у Вінницькій області – 1,7 млн грн (закуповували розміщення зовнішньої реклами, проведення контекстно-медійної рекламної кампанії);
Вінницька ОДА та підпорядковані їй установи – 800 тис. грн (висвітлення діяльності).



Дніпропетровська область – лідер витрат на рекламу серед міськрад

У Дніпропетровській області розташовані 3 міські ради, які витратили найбільше коштів на рекламу через Prozorro.

Дніпро – 46,2 млн грн

Міська рада Дніпра лідирує за витратами на рекламні послуги. Лише за 7 місяців 2024 року сума укладених контрактів перевищила 46 млн грн. У Дніпрі такі послуги замовляли 12 різних департаментів та комунальних підприємств.
Найбільшу суму законтрактувало КП "Організаційно-аналітична служба" – 26 млн грн. Головна мета діяльності підприємства якраз і полягає у зв’язках з громадськістю і ЗМІ. Цьогоріч воно закуповувало послуги з розміщення інформації про діяльність міської ради на радіо, телебаченні та у друкованих ЗМІ. За половину 2024 року КП встигло укласти 8 договорів.
3 – на висвітлення в онлайн-медіа на 11,1 млн грн:
Перший контракт на 4,3 млн грн у січні отримав ФОП Храпко Олександр Ігорович – за розміщення інформації на сайтах obozrevatel.com, rbc.ua, opentv.media, dnepr.infocentr.tvnashemisto.dp.ua, dp.vgorode.ua, dnepr.express, gorod.dp.ua056.ua, glavnoe.dp.ua, region.dp.ua.
У квітні КП уклало ще один договір на розміщення інформації в онлайн-ЗМІ (тих самих, до речі) на 3,5 млн грн, але цього разу – з ТОВ "ІТ медіа Дніпро", яке було єдиним учасником закупівлі.
І третій у липні – з ФОП Скрипніченко Микитою Олександровичем на 3,3 млн грн.
2 угоди на розміщення реклами на радіо на 7 млн грн. Перша у січні з ФОП Храпком Олександром Ігоровичем на 4,3 млн грн. Друга на 2,7 млн грн з ТОВ "ІТ медіа Дніпро" у липні.
2 контракти на розміщення інформації в газетах "Днепр Вечерний", "Вісті Придніпров’я" і "Наше місто" на 6,4 млн грн отримало ТОВ "Газета "Наше місто"" у січні та липні.
Ще один договір на висвітлення на телеканалах "11 канал" та "Відкритий" на 2,4 млн грн уклали з ТОВ "Айк’ю діджитал груп".
Решта суми припадає на інші департаменти та КП, зокрема:
КП "Дніпровська міська студія телебачення" запланувала витратити 3,8 млн грн: майже 3 млн грн; на виготовлення та розміщення інформації на білбордах і ще 800 тис. грн на SMM;
Департамент благоустрою та інфраструктури – 3,2 млн грн;
Департамент гуманітарної політики – 3,1 млн грн;
Департамент транспорту та транспортної інфраструктури – 2,5 млн грн;
Департамент соціальної політики – 2,4 млн грн;
Департамент охорони здоров?я населення – 2,1 млн грн.

Кривий Ріг – 18,3 млн грн

Майже всі контракти на рекламу міської ради припадають на закупівлі КП "Інститут розвитку міста Кривого Рогу".
У лютому воно уклало договір з ТОВ "Телерадіокомпанія "НОВА"" на 12,6 млн грн. За ці кошти підрядник має висвітлювати інформацію про безпеку і захист мешканців, виконання соціально-гуманітарних програм і роботу органів влади. Ідеться про 2 000 хвилин на радіостанціях "Радіо П’ятниця", "Радіо Шансон", "Город FМ" ("Мегаполіс"), "Радіо Кривбас", "Перець FМ", "Стильное" та 5 250 хвилин на двох телеканалах: "Перший Міський" та "ОТВ".
Ще 5,5 млн грн спрямують на інформування населення про діяльність міськради в пресі та інтернеті. Зокрема на інтернет-ресурсах "Кривбас Он-Лайн", "Пульс: новини, факти, коментарі", "1 Перший міський.KR", "Інформатор" та у друкованих виданнях "Пульс: новини, факти, коментарі", "Моя Газета Домашня", "Вечір", "Вік. Вісник Кривбасу". Підряд отримало ТОВ "Інформаційне агентство "Кривбас Он-Лайн".

Кам’янське – 12 млн грн

Рекламні послуги в громаді закуповували приблизно 20 різних департаментів, відділів та комунальних підприємств. Найбільша сума контрактів припадає на Відділ реклами Кам'янської міської ради – 2,3 млн грн. У березні він уклав угоду з ФОП Рябовим Дмитром Андрійовичем на виготовлення, розміщення та демонстрування соціальної реклами та інформаційних сюжетів на білбордах на 1,5 млн грн. У травні та липні ще по 500 тис. грн спрямували на висвітлення діяльності виконавчих органів Кам'янської міської ради на інтернет-ресурсах naspravdi.net, kamenckoe.net, ukrtime.net, dneprnews.net, dneprlife.net. Ці послуги надавала ТОВ "ІА "Спектр"". Ця ж фірма отримала ще один аналогічний підряд у березні на 98 тис. грн.
КП "Міська інформаційна служба" закупила реклами на 1,9 млн грн. Майже вся сума припадає на послуги з розміщення новин та висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування на шпальтах газети "Любиме місто". Підрядник – ТОВ "С-Колегія"
Ще на 1,5 млн грн рекламу замовила сама міська рада: на висвітлення своєї діяльності та діяльності своїх виконавчих органів.
600 тис. грн на соціальні мережі та інтернет – знову ТОВ "С-Колегія" ;
500 тис. грн на телебаченні – телерадіокомпанія "Стерх" ТОВ "Старлайт Медіа";
300 тис. грн ще на інтернет – ТОВ "ІА "Пильнийпогляд!"".



Київ витрачає на соціальні комунікаційні кампанії

Попри те, що Київська область вирвалася у лідери за витратами на рекламу через державні банки, сама місцева влада поки замовила такі послуги на приблизно 8 млн грн.
Більшість цієї суми спрямували на розроблення та просування різних інформаційно-комунікаційних кампаній, переважно соціального спрямування. Як правило, це виготовлення та поширення поліграфії, розміщення матеріалів у соцмережах, на радіо та на площах зовнішньої реклами. Найбільша сума таких замовлень припадає на КП "Центр комунікації" – 3,9 млн грн, за які було розроблено 11 кампаній, зокрема:
472 тис. грн – популяризація послуг та сервісів у приміщеннях муніципальних відкритих громадських просторів для ВПО і неурядових організацій;
375 тис. грн – "Сила у вогні" для забезпечення комплектування окремої артилерійської бригади Національної гвардії України;
374 тис. грн – про набір співробітників до сфер, важливих для міста в умовах воєнного стану;
370 тис. грн – про важливі напрямки роботи аварійно-рятувальних служб міста;
300 тис. грн – роз’яснення про електронні сервіси, що працюють у місті.
Ще на 1,6 млн грн таких послуг придбав Департамент суспільних комунікацій КМДА. Ці кошти пішли, зокрема, на такі комунікаційні компанії:
480 тис. грн вшанування подвигу Захисників та Захисниць України;
387 тис. грн перейменування об’єктів топоніміки та роз’яснення механізмів встановлення меморіальних дощок;
362 тис. грн роз’яснення механізмів роботи мобільних бригад екстреного втручання;
315 тис. грн прищеплення культури волонтерства та промоції громадської активності для дітей та молоді.

Івано-Франківськ підтримує газету "Західний кур’єр"

Рекламні послуги у місті закуповували 3 різні департаменти та сама міська рада. Понад 70% від загальної суми, тобто 3,6 млн грн припадає на одну закупівлю, яку провів Департамент стратегічного розвитку, цифрових трансформацій, роботи із засобами масової інформації, комунікації з мешканцями Івано-Франківської міської ради. Це закупівля висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування та питань життєдіяльності Івано-Франківська в газеті "Західний кур’єр". Власне підряд отримала редакція цієї газети. Раніше вона була комунальною, а її засновником була Івано-Франківська міська рада. У 2016 році її реформували у приватну відповідно до закону "Про реформування державних і комунальних друкованих медіа".

Підтримка комунальних і колишніх комунальних ЗМІ

Не лише Івано-Франківськ підтримує колишні комунальні газети. ТОВ "Газета "Наше місто"", яке цього року отримало два підряди на 6,4 млн грн на висвітлення діяльності місцевої влади Дніпра у друкованих ЗМІ – теж колишня комунальна газета. І закуповування у неї послуг з висвітлення діяльності – не єдиний спосіб, яким місто продовжує її підтримувати. Наприклад, у грудні 2023 Департамент місцевого самоврядування та внутрішньої та інформаційної політики передплатив газети на понад 5,2 млн грн.
Згідно з законом про реформування державних та комунальних друкованих медіа, який ухвалили у 2015 році, державні та комунальні видання мали вивести зі своїх засновників органи влади до 2018 року і стати незалежними. Однак закон передбачив шпарину, щоб не розривати зв’язки – пріоритетне право на укладення договорів про висвітлення діяльності місцевих органів влади для цих реформованих медіа. Тож місцева влада має можливість і надалі підтримувати свої раніше комунальні газети.
Згідно з законом "Про медіа", аналогічна реформа мала торкнутися і комунальних телерадіокомпаній. Однак вона на паузі через воєнний стан. У законі йдеться, що реорганізація має розпочатись упродовж шести місяців після його завершення. Хоча це не забороняє комунальним медіа перетворюватися під час війни. Відповідно комунальні радіо та телекомпанії зараз і далі отримують пряме фінансування з бюджетів міст, і саме там їх варто шукати. Згідно з даними Detector Media, в Україні налічується 132 комунальні телерадіокомпанії.
Ми не беремося стверджувати, що закупівля рекламних послуг місцевою владою взагалі непотрібна. Адже часто йдеться про інформування громадян про доступні у місті сервіси та послуги, важливі зміни абощо. Однак надмірні витрати на рекламу викликають підозру і водночас питання, чому б не переспрямувати їх на допомогу Силам оборони, яку нещодавно дозволили офіційно.
Цю публікацію підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її вміст є виключною відповідальністю Transparency International Ukraine і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.

Ярослав Пилипенко, старший аналітик TI Ukraine

2024-08-14
Джерело: www.rup.com.ua

Реклама
Тендер
Друк на прозорому пластику + висічкаНеобхідно виконати односторонній повноколірний друк на прозорому пластику 0,3 мм. Потрібна висока розподільна якість друку так як зображення мале.
Форум
Куплю обладнання для сублімаційного друкуКуплю обладнання для сублімаційного нанесення зображення на метал. У масштабі близько 20-30 виробів на місяць в домашніх умовах. Приклад як у вкладено